Miejskie Przedszkole Publiczne nr 3
w Bolesławcu
ul. Narcyzów 22, 59-700 Bolesławiec tel. 575 507 585
ul. Dolne Młyny 42A ,59-700 Bolesławiec,
tel. (75) 612 13 03
e-mail:mpp3@boleslawiec.eu
-
Statystyki
- Odwiedziny: 1246116
- Do końca roku: 249 dni
- Do wakacji: 56 dni
-
Kalendarium
Piątek, 2024-04-26
Imieniny: Marii, Marzeny
Zasady pracy dorosłych z dzieckiem, sprzyjające jego rozwojowi
Dorośli odgrywają w życiu dziecka ogromną rolę, wpływając w istotnym stopniu na jego rozwój. Ich wpływ może być tym większy, im wyższy będzie poziom świadomości pedagogicznej w organizowaniu środowiska sprzyjającego rozwojowi dziecka. Służy
temu znajomość i przestrzeganie w pracy z dzieckiem kilku podstawowych zasad.
• Dorośli (rodzice, nauczyciele, dziadkowie) muszą poświęcać dzieciom jak najwięcej czasu na wspólną zabawę, rozmowę, obserwację, co oznacza, że niezależnie od natłoku obowiązków i spraw codziennych stale powinni koncentrować swoją uwagę na potrzebach i problemach dzieci.
• W związku z tym, że każde dziecko rozwija się w specyficznym dla siebie tempie,
a różnice rozwojowe pomiędzy dziećmi mogą sięgać nawet kilku lat, dorośli powinni unikać porównań oceniających między dziećmi, tylko z miłością i tolerancją
przyjmować je takimi, jakie są. Porównanie powinno służyć wychwytywaniu zaburzeń rozwojowych, a nie ocenie dziecka.
• Dorośli muszą unikać kategorycznych stwierdzeń określających cechy dziecka, np.: jesteś powolny, ale z ciebie gaduła, niejadek, mazgaj itp., co określa się mianem etykietowania dzieci i co może się przyczynić do spowolnienia rozwoju lub pojawienia
się zaburzeń rozwojowych.
• Rozwojowi dzieci sprzyjają stawiane im zadania, jednak dorośli muszą dbać
o właściwy ich dobór w taki sposób, aby nie były one ani zbyt łatwe, ani zbyt trudne, bowiem ani jedne, ani drugie nie sprzyjają rozwojowi dziecka, a wręcz odwrotnie – hamują go.
• W przypadku dostrzeżenia jakichś niepokojących sygnałów świadczących
o nieprawidłowościach rozwojowych dziecka konieczna jest szczególna troska dorosłych polegająca na studiowaniu fachowej literatury, poszukiwaniu kontaktów ze specjalistami: logopedą, pedagogiem, psychologiem itp., stałej konsultacji
z nauczycielem.
Aby osiągnąć efekty wychowawcze, rodzice i nauczyciel muszą iść ręka w rękę, to znaczy uzgodnić konsekwentne postępowanie, aby dziecko nie stykało się z odmiennymi zasadami w przedszkolu i w domu