Miejskie Przedszkole Publiczne nr 3
w Bolesławcu

 ul. Narcyzów 22, 59-700 Bolesławiec tel. 575 507 585

ul. Dolne Młyny 42A ,59-700 Bolesławiec,

tel. (75) 612 13 03

e-mail:mpp3@boleslawiec.eu

Ustawienia

Wyszukiwarka

  • Statystyki

    • Odwiedziny: 1246084
    • Do końca roku: 249 dni
    • Do wakacji: 56 dni
  • Kalendarium

    Piątek, 2024-04-26

    Imieniny: Marii, Marzeny

Wynalazki 12.04.2021

Witamy serdecznie wszystkich po weekendzie, mamy nadzieję, że wszyscy mają dużo energii na nowe zabawy i zadania.W najbliższym tygodniu przybliżymy temat wynalazców i wynalazków.

 

Proponujemy, by w tym tygodniu towarzyszyła Wam piosenka „Wynalazki” Ciocia TUNIA

https://www.youtube.com/watch?v=9hPjDzkchnA

 

oraz „Piosenka młodych odkrywców” Mała Orkiestra Dni Naszych

https://www.youtube.com/watch?v=PT3fUHHWm0w

 

Temat: Wynalazki

 

Piosenka „Tydzień liczy 7 dni” –zabawa matematyczno –ruchowa przy piosence.Dziecko słucha piosenki, liczy na palcach, ile dni ma tydzień, wymieniając poszczególne dni w kolejności. Następnie siedem razy: klaszcze, tupie, podskakuje, przytula rodzica, itp. (według własnych pomysłów).

 

https://www.youtube.com/watch?v=KJiXPp1jSgQ

 

Robotek” – słuchanie wiersza Joanny Papuzińskiej.

Robotek

Joanna Papuzińska

Blacha, gwoździe, drut, śrubokręt i młotek.

Co to będzie?

Mały robot, Robotek.

Dla kogo?

No, nie dla mnie,

Ja go dam naszej mamie.

Robotek co dzień o świcie

Nastawi dla wszystkich wodę na mycie,

Do sklepu zbiegnie na dół

I zakupy zrobi do obiadu.

Pozdejmuje kożuchy z mleka,

Szczypiorek drobno posieka,

Wyprasuje fartuszki,

Guzik przyszyje do bluzki.

Ugotuje, pozmywa, sprzątnie, zrobi pranie,

A mama będzie leżeć na tapczanie

I książki czytać.

Albo nas pytać:

A może byśmy poszli do kina, kochani?”.

 

Rozmowa na temat wiersza. Rodzic zadaje dzieciom pytania: O czym jest wiersz? Kto jest jego bohaterem? Jakie prace domowe będzie wykonywał Robotek?

 

Wyjaśnienie dzieciom - Kto to jest wynalazca?

Wynalazca to człowiek, który zmienia nasz świat. Czasami znaczenie jego odkrycia lub wynalazku ludzkość docenia dopiero po czasie. Miarą takiego odkrycia jest jego wpływ na rozwój świata i ludzkości. Dokonania takie jak wymyślenie koła, druku, żarówki, telefonu czy samolotu były przełomowe.Wynalazca ma nie tylko talent, wiedzę i wyobraźnię. To także osoba, która jest gotowa bardzo ciężko pracować dla osiągnięcia swojego celu.

Kto to jest wynalazca?Jest to osoba, która dokonuje odkrycia naukowego, wymyśla lub opracowuje nowy lek, urządzenie, narzędzie, metodę pracy. Wynalazcą jest także osoba, która odkrywa nowe zastosowanie jakiejś teorii w praktyce.

Jak zostać wynalazcą?

Cechy, jakie ma w sobie wynalazca, pozwoliły ludzkości na naprawdę duży rozwój. Żaden inny gatunek nie przeszedł takiej ewolucji czyli przemiany jak człowiek. Ogromne znaczenie w niej miały właśnie wynalazki. Dzięki nim można było przyspieszyć pracę, ułatwić sobie zdobywanie pokarmu, rozwijać kolejne umiejętności. Nie każdy człowiek jest jednak wynalazcą w tym samym stopniu.
Nie każdy odkrywa nowe rozwiązania, wymyśla narzędzia, leki, teorie. Aby to było możliwe, potrzebne są:

wiara we własne siły,

odpowiedni poziom wiedzy,

pracowitość,

•odwaga,

stanowczość,

gotowość do walki z przeciwnościami losu,

wyobraźnia i dalekowzroczność.

Mianem wynalazcy określa się także tzw. poszukiwacza źródeł, czyli osobę, która rozwija i realizuje pomysły swoje i grupy, wktórej pracuje, dzięki pomocy z zewnątrz. Dzisiaj odkrywca to coraz rzadziej samotnik pracujący z dala od innych. Współcześnie najczęściej pracuje on w zespole, którym kieruje, którego potencjał musi umiejętnie wykorzystywać i ukierunkować energię poszczególnych osób na osiągnięcie konkretnego celu. Ponadto, wynalazca i odkrywca dziś coraz częściej musi mieć umiejętność nawiązywania wartościowych relacji poza grupą, korzystania z nich, prowadzenia negocjacji ze wspierającymi go partnerami. Czasami niektóre rozwiązania, informacje, narzędzia trzeba wydobyć „spod ziemi”, nawet jeśli innym wydaje się to niemożliwe.

(źródło wikikids)

 

Prezentacja opowiadająca o wynalazkach:

https://www.youtube.com/watch?v=LlZySwz6qNo

 

Prezentacja 10 wynalazków, które odmieniły świat:

https://www.youtube.com/watch?v=OtacV0yVIog

 

Prosimy po obejrzeniu filmu porozmawiać z dzieckiem:

-Czy wszystkie wynalazki były dobre?

-Które wynalazki mogły zmienić na lepsze życie na naszej planecie?

-Jak można je praktycznie wykorzystać w codziennym życiu?

Porozmawiaj o tym z rodzicami

 

Praca w KP3.25 – łączenie przedmiotu z jego cieniem, rozwijanie percepcji wzrokowej.

Dzieci każdą parę łączą linią w odpowiednim kolorze. Odpowiadają, do czego służą przedstawione

przedmioty i co to jest wynalazek. W drugim zadaniu dzieci kończą rytm nalepkami.

 

Od startu do mety” –zabawa ruchowa z elementem turlania (pełzania, biegania). Dziecko przemieszcza się z miejsca na miejsce w odpowiedni sposób, rodzic może mierzyć czas i zapisywać. Wspólne porównywanie wyników.

 

Co tak pachnie?” –zabawa badawcza, rozpoznawanie różnych przedmiotów za pomocą zmysłu węchu.Dziecko siedzi przed stolikiem, na którym rodzic przygotował naczynia z różnymi przedmiotami (artykuły o charakterystycznych zapachach: np. cytryna, ocet, cukier waniliowy, cynamon, kawa, proszek, mydło, perfumy, pomarańcza, pasta do zębów). Dziecko ma zakryte oczy i po zapachu rozpoznaje i nazywa wąchany artykuł. Zgromadzone przedmioty można podzielić na nadające się do spożycia (spożywcze) oraz nienadające się do spożycia (chemiczne).

 

Czy zobaczę tu swoje odbicie?” –zabawa badawcza.Dziecko otrzymuje zestaw przedmiotów: lusterko, kawałek folii aluminiowej, drewnianą deskę lub łyżkę, metalową łyżkę, plastikową butelkę, okulary przeciwsłoneczne, blaszaną tacę, chusteczkę higieniczną, miskę z wodą.Zadaniem dziecka jest sprawdzenie, w których przedmiotach można zobaczyć swoje odbicie. Po zabawie badawczej dziecko dzieli się swoimi spostrzeżeniami z rodzicem i dokonuje podziału przedmiotówna te, w których się widziało i na te, w których nie widać odbicia.Czym się różni wynalazca od odkrywcy?Wynalazca wymyśla coś nowego, coś czego wcześniej nie było,a odkrywca odkrywa, coś co wcześniej istniało.

 

Dla chętnych:

Konstelacje gwiazd. Zapraszamy was teraz do zabawy plastycznej.Jak wiecie nocą na niebie widać mnóstwo gwiazd, tworzą one gwiazdozbiory czyli konstelacje. Bądźcie odkrywcami, odkryjcie ,,nowe” konstelacje gwiazd. Przygotujcie z rodzicami żółte albo złote gwiazdki różnej wielkości, spróbujcie ułożyć ( wykleić) z nich na kartonie, najlepiej ciemnym, swoje własne konstelacje, nazwijcie je. Inspiracją dla was niech będzie fragment filmu ,,Ethan ogląda konstelacje przez teleskop!”

https://www.youtube.com/watch?v=rLpvLlR7Sfw

 

 

Pozdrawiamy i życzymy miłego dnia

Pani Iwonka i Pani Agnieszka :)))