Miejskie Przedszkole Publiczne nr 3
w Bolesławcu

 ul. Narcyzów 22, 59-700 Bolesławiec tel. 575 507 585

ul. Dolne Młyny 42A ,59-700 Bolesławiec,

tel. (75) 612 13 03

e-mail:mpp3@boleslawiec.eu

Ustawienia

Wyszukiwarka

  • Statystyki

    • Odwiedziny: 1241041
    • Do końca roku: 259 dni
    • Do wakacji: 66 dni
  • Kalendarium

    Wtorek, 2024-04-16

    Imieniny: Bernarda, Biruty

Wybrane cechy rozwoju sześcioletniego dziecka

Wybrane cechy rozwoju  dziecka sześcioletniego

Rozwój motoryczny

Zmiany dokonują się w sposób powolny, ale stały. Dziecko uzyskuje kontrolę nad własnym ciałem, wzmacnia się koordynacja ruchowa i poczucie równowagi, choć nadal utrzymuje się niezręczność ruchowa, męczliwość i niezdolność do siedzenia

w jednej i tej samej pozycji. Wzrasta potrzeba aktywności fizycznej. Szczególnie pożądane są takie jej formy, jak: skakanie na skakance, rzucanie i łapanie piłki, rzucanie

do celu, pokonywanie przeszkód na urządzeniach placów zabaw, korzystanie ze zjeżdżalni i huśtawek, jazda na rowerze. Szczególne znaczenie ma koordynacja ruchów rąk. Jej rozwojowi sprzyja rysowanie, malowanie, wycinanie nożyczkami,

gra na instrumentach, sznurowanie butów, zapinanie guzików, samodzielne ubieranie się. Rozwijające się mięśnie są podatne na uszkodzenia, dlatego trzeba bardzo ostrożnie dozować wysiłek fizyczny.

Rozwój umysłowy

Dziecko jest na etapie myślenia intuicyjnego, to znaczy, że myślenie kształtowane jest przez bezpośrednie spostrzeżenia i doświadczenia. Dzieci koncentrują się na najważniejszej cesze obiektu, pomijając inne jego właściwości. Bardzo ważne są

wszelkie zabawy, w których dzieci wykorzystują zmysły: dotyku, słuchu, wzroku, smaku

i węchu. Szczególnie ważne są wszelkie działania rozwijające mowę dziecka takie jak: rozmowa, wspólne czytanie, wymyślanie opowiadań, rymowanek itp

Rozwój emocjonalny

Następuje wzrost niezależności i samowystarczalności. Wzrasta umiejętność rozpoznawania i rozumienia emocji innych ludzi. Nasilają się lęki przed kpinami ze strony rodziców, nauczycieli i rówieśników. Złość i agresja, wyrażane do tej pory głównie

fizycznie (szturchnięcia, bójki), zaczynają przyjmować także formy słowne (obelgi, kłótnie, przeklinanie), wyrażają się w dąsaniu, niechętnych spojrzeniach.

Poznawane reguły zachowania dzieci uznają w tym wieku za nienaruszalne, a karę za konieczną w przypadku ich naruszenia. Dzieci przestrzegają więc reguł w celu uniknięcia kary. Jej wielkość wpływa na ocenę wagi wykroczenia

Rozwój społeczny

Postęp w rozwoju w tym zakresie związany jest z funkcjonowaniem w grupie rówieśniczej. Dziecko, podejmując pracę w zespole, pragnąc cieszyć się sympatią kolegów, musi nauczyć się panować nad emocjami, chociaż silne bodźce wywołują u niego jeszcze gwałtowne reakcje, np. wybuch złości czy płacz. Dziecko chętnie

podejmuje się odpowiedzialnych zadań, m.in. pełnienia dyżurów w przedszkolu, gdyż sprzyja to poczuciu niezależności i własnej wartości.